Home » de prin periodice » Jean-Paul Sartre – Sechestrații din Altona

Jean-Paul Sartre – Sechestrații din Altona


Vocea lui Frantz (la magnetofon): Secole, iată secolul meu, solitar și diform, acuzatul. Clientul meu își deschide pântecele cu propriile sale mâini; ceea ce luați drept o limfă albă este sânge: nu sunt globule roșii, acuzatul moare de foame. Dar să vă spun secretul acestei perforații multiple: secolul ar fi fost bun dacă omul n-ar fi fost spionat de crudul său dușman străvechii, de speța carnasieră, care a jurat pierderea sa, de bestia fără păr și făcătoare de rău, de om. Unu și cu unu fac unu, iată misterul nostru. Bestia se ascundea, noi surprindeam privirea, deodată, în ochii intimi ai aproapelui nostru: atunci izbeam; legitimă apărare preventivă. Am surprins bestia, am izbit, un om a căzut, în ochii muribunzi am văzut bestia, încă vie pesemne. unu și cu unu fac unu: ce neînțelegere! De la cine, de unde vine acest gust rânced și fad în gâtul meu? De la om? De la bestie? De la mine însumi! E gustul secolului. Secole fericite, nu cunoașteți ura noastră, cum ați putea înțelege voi puterea atroce a iubirilor noastre muritoare? Dragostea, ura, unu și cu unu… Achitați-ne! Clientul meu a fost primul care a cunoscut rușinea: el știe că e gol. Copii frumoși, voi ieșiți din noi, durerile noastre v-au făcut. Acest secol este o femeie, naște, veți condamna-o pe mama voastră? Hei? Cum? Răspundeți odată! (Pauză) Al treizecilea nu mai răspunde. Poate n-o să mai fie secole după al nostru. Poate că o bombă va stinge luminile. Totul va fi mort! Ochii, judecătorii, timpul. Noapte. O! tribunal al nopții, tu, care ai fost, care vei fi, care ești, am fost! Am fost! Eu, Frantz, von Gerlach, aici, în camera asta am luat secolul pe umerii mei și am spus: voi răspunde de el. În această zi și pentru totdeauna. Ei! Ce?

din piesa Sechestrații din Altona, actul V, scena III, de Jean-Paul Sartre, Editura RAO International Publishing Company, București, 2007

Leave a Reply

