Home » Altele » ceva aleatoriu

ceva aleatoriu


timp de 3 zile am fost în București. capitală, clădiri mari, străzi mari, o mulțime de autobuze. grabă, aer de capitală, cum zicea un prieten de-al meu.

dar în afară de asta, cel ce-a spus că omul e liber s-a înșelat amarnic.

libertatea pulii îmi vine să spun, altfel nu prea ai cum. omul nu este liber, așa cum eu nu sunt femeie. cel mai bine a zis-o Sartre, „omul este condamnat la libertate”.

libertatea nu este un concept de care să te bucuri, nu este o caracteristică benefică. indiferent că ești sau nu liber, sau că tu crezi că așa e, nu e.

dacă nu respecți legea, se cheamă că o-ncalci, deci se cheamă că ești pasibil de cutare și cutare lucru. dacă nu încalci legea, nu prea ai cum să spui că ești liber, fiindcă te miști în interiorul unui mecanism social care reglează tot ce ne înconjoară.

dacă bei, nu ești liber, fiindcă deși zici „c-așa vrea și fiindcă pot”, ești legat de dependența de alcool. bei ca să te simți bine, dar nu ești liber, ești captiv într-un cerc vicios care o să-ți fută ficatul, dinții, neuronii și alte anexe.

dacă fumezi, nu ești liber, ești legat de tutun (îmi plac mai ales oamenii care fumează câte 15 țigări pe minut).
dacă te droghezi, nici așa nu ești liber.

oricum ar fi, nu suntem liberi să facem nimic. pentru că dacă ne vedem de unii singuri, în spațiu, fără nimeni care să ne spună fă aia, nu face aialaltă, nu știi ce să faci. ești ca o oaie pierdută de turmă, care nu știe ce să facă. este incapabilă (ești, de fapt, incapabil/ă) să judeci pentru tine, să te bucuri de libertatea ta.

oamenii sunt niște jigodii ordinare, mai răi decât Dumnezeul pe care-l acuză.

4 thoughts on “ceva aleatoriu

  1. om frumos.
    nu știu cum să ți-o spun mai frumos de-atât – cu toții știm că bucurești – cu b mare – este capitala.

    mă înțelegi, om minunat?

    tema e super tare. serios. chiar îmi place, dar.
    serios?
    bucurești, capitala […].

    serios?…

    să-ți fie de bine.

    ludia te salută.

    • da, capitală. știm cu toții că capitala țării este București cu B. asta am simțit să scriu. 🙂

      Florin te salută.

  2. nu știu cum a zis-o Socrate. nu prea am citit mult din el sau dialogurile Platoniene. dar Sartre a zis-o frumos.

    oricum. e un adevăr incontestabil. suntem condamnați la libertate cu cătușe de aur.

Leave a Reply

