Home » de prin periodice » furie și rătăcire

furie și rătăcire


Era nevoie de o schimbare de direcție. Povestea încheiată nu e pesemne niciodată aceea pe care ai început-o. Da! Își va lua iarăși viața în propriile mâini, legând strâns laolaltă eurile sale risipite. Va provoca el însuși schimbările lăuntrice pe care le urmărea și le va duce singur până la capăt. Gata cu mișcarea dezgustătoare, năucă, de până acum! Cum s-a putut amăgi cu gândul că orașul ăsta nebun după bani îl va apăra de sine, acest Gotham în care ticăloși ca Joker și Penguin se dezlănțuiau fără ca un Batman (sau măcar Robin) să le încurce socotelile, acest Metropolis din kryptonit în care niciun Superman nu îndrăznea să calce; în care existența oamenilor bogați era luată drept avuție și plăcerea de a poseda, drept fericire; în care oamenii duceau o viață atât de lustruită, încât marile și crudele adevăruri despre viața aspră fuseseră diluate și tocite; în care sufletele oamenilor rătăceau de atâta vreme departe unul de celălalt, încât abia dacă-și mai aminteau cum să se-atingă; acest oraș a cărui fabuloasă electricitate alimenta barierele electrice înălțate între bărbat și bărbat, ca și între bărbat și femeie? Roma nu s-a prăbușit din cauza slăbiciunii armatelor sale, ci fiindcă romanii au uitat ce înseamnă să fii roman. Era oare noua Romă mai provincială decât provinciile ei? Să fi uitat noii romani pe ce să pună preț și în ce mod s-o facă? Sau n-au știut-o niciodată? (…) O, tu, Americă de Vis, sunt oare căutările civilizației menite să sfârșească în ghiftuire, la Roy Rogers și la Planet Hollywood, și în flecurile din USA Today și de pe E!Online; în rapacitatea jocurilor de milioane de dolari televizate ori în plăcerea voyeurismului; sau în veșnicele locuri de onoare acordate de Ricki și Oprah și Jerry unor invitați care se ucid între ei după emisiune; sau în grețoasa revărsare de comedii din ce în ce mai proaste, destinate tinerilor ce-și urlă pe întuneric ignoranța privind la ecranul argintiu; sau chiar la mesele inaccesibile de la Jean-Georges Vongerichten și Alain Ducasse? Unde sunt tainicele chei care ridică zăgazurile entuziasmului? Cine a demolat Cetatea înălțată pe Colină, punând în locul ei un șir de scaune electrice care distribuie democrația morții, astfel încât nevinovați, înapoiați mintal și vinovați să poată muri alături?

(…)

Sub retorica satisfăcută a acestei Americi cosmetizate, omogenizate, a acestei Americi cu douăzeci și două de milioane de noi locuri de muncă și cu cea mai înaltă rată de posesori de locuințe din istorie, a acestui Mall american cu buget echilibrat, deficit scăzut și cu acțiuni la purtător, oamenii erau stresați, țicniți și discutau toată ziua despre asta, înșirând la nesfârșit clișee imbecile. Problema era cel mai acut resimțită de tineri, moștenitorii belșugului. Mila, cu educația ei pariziană ultraprecoce, vorbea adesea cu dispreț despre deruta contemporanilor ei. Toată lumea era speriată, spunea ea, toți cei pe care-i cunoștea, oricât de bine arăta masca pe care-o arborau, tremurau în adâncul sufletului și n-avea nicio importanță că toți erau bogați. Cea mai gravă era problema relației dintre sex. „Tipii chiar nu mai știu nici cum, nici când, nici unde să mai atingă o fată, iar fetele abia dacă mai pot face deosebirea între dorință și agresiune, flirt și violență, dragoste și viol.” Când orice lucru sau ființă pe care o atingi se transformă instantaneu în aur, așa cum a pățit regele Midas în cealaltă legendă clasică despre primejdiile dorinței, sfârșești prin a nu mai fi în stare să atingi pe nimeni sau nimic.

Salman Rushdie — Furie, ediția a IV-a, revizuit, traducere din limba engleză și note de Vlad Russo, editura Polirom, Iași, 2012

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s