Home » Altele » un an prin București + poem

un an prin București + poem


acum un an eram prin Galați, anul acesta sunt în București. experiența mea prin București m-a adus mai aproape de lumea literară contemporană, atât cât se poate, m-a pus în legătură cu diverse persoane și personalități ale lumii literare sau din alte lumi.

deși au existat mereu impedimente și demoralizări, mai ales în urma a 3 ani de facultate, Literele gălățene nu au fost o experiență plăcută în sine, dar m-am convins că există o urmă de speranță, iată cum stă treaba cu acel motto al lăsați-vă speranța, voi, cei ce intrați („Lasciate ogni speranza, voi ch’entrate”), dar acel motto se schimbă el însuși odată ce acel eu dantesc trece din Infern în Purgatoriu, iar apoi în Paradis.

primul impediment a constat într-o dezolare profundă, văzând cât de lipsit de atenție este efortul studenților de-a construi și scrie o lucrare de licență care, se presupune, însumează (summa) toate cunoștințele acumulate în urma a – prea puținilor – trei ani de studii de filologie, deși filologia a evoluat și ea într-un fel sau altul; câtă lipsă de interes din partea studenților – mare parte a generației/generațiilor – pentru a-și expune cunoștințele, interesele etc.; îmi ziceam că nu are rost să-mi mai susțin licența, că oricum nu reprezintă decât un tipic, un model, o diplomă în sine care și-a pierdut valoarea; dar nu mă puteam mulțumi cu asta, gândindu-mă că am depus totuși un efort susținut, nu lipsit de mici satisfacții și veșnice uimiri și mici revelații pentru tema studiată.
al doilea impediment îl reprezenta acel prejudice al celor din jurul meu privind intenția de a pleca de acasă și a veni în București – de la părinții mei, îngrijorați că nu voi face față, că „cei de acolo nu te vor lua pe tine în detrimentul celor de-ai lor”, până la colegi de cenaclu sau altcum, care spuneau că mai bine rămâi acasă – deși existau mici încurajări, „pune-te și învață și vorbim la anul”, să ajungi tu acolo și apoi mai vorbim etc., etc.
al treilea impediment îl reprezintă întotdeauna banii; dar dincolo de marele lamento tzaresc, am învățat lucruri noi aici – sau am actualizat anumite cunoștințe uitate prin cotloanele memoriei mele, am cunoscut oameni noi și interesanți, frumoși și candizi prin felul lor de-a fi și de a gândi și, mai mult, am învățat că a face de mâncare nu e un proces mecanic, ci unul chiar frumos, așa cum este scrisul, cititul, cântatul, mersul, respiratul; plin de farmec și altele.

Bucureștiul nu este orașul tentacular, orașul cenușiu și sufocant, așa cum poate-l vedea Bacovia, și nici un echivalent al marelui Paris al decadenților francezi de secol XIX, acel fin du siecle sau mal du siecle, deși temele mari și universale sunt o constanță a marelui tezaur cultural etc.; le sunt recunoscător celor cu care am vorbit și care m-au ajutat – și deși nu pot să nu mă autoironizez scriind acestea, consider că mulțumirile și grazzi-ile sunt justificate. de la Adrian Haidu, care m-a ajutat cu eseul pentru admitere, sau cel puțin intenția de a fi eseu de admitere, cinicul și veșnicul ironic Capricorn, până la Bogdan Tănase, interpuse aici fiind alte persoane, cum ar fi Gabriela Teodora sau Ioa.

Bucureștiul este un oraș al paradoxurilor, este orașul tuturor paradoxurilor – ca orice capitală; asta se vede plimbându-te, cu sau fără baston, pe străzile sale; și, deși încă sunt indecis în privința acelui viitor care mereu vine și trece, consider că oricine vrea să se măsoare cu sine însuși trebuie să treacă prin acest purgatoriu care este București; Literele bucureștene nu sunt chiar atât de solicitante nici ele, deși există un alt nivel, un alt tempo al predării-învățării, al polemicii și al discuțiilor – mai ales prin oamenii care activează în cadru-i, de la doamna profesoară Oana Fotache la domnii profesori Verdeș și, iarăși, Tănase și mulți alții, desigur.
există insule și nuclee de dispută și dorință de afirmare, dar există și o mare doză de dezolare și melancolie și desigur o mundanizare a afectelor și pulsiunilor afective; dar asta nu face decât să-i sporească farmecul și totodată și mirajul micului Paris.
datorită acestui pas am reușit să îmi dezvolt și să-mi extind anumite zone ale intereselor și să intru în contact cu alte câmpuri ale intereselor, aici fiindu-le recunoscător Tarei Skurtu, Andrei Rotaru, lui Claudiu Komartin, Chris Tănăsescu, Rita Chirian, Alexandru Maria, Gabriela Teodora Vătafu, Ioana Both, Monica Stoica și alții, cu care am discutat și pe care i-am descoperit în dubla sau tripla lor ipostază și care mi-au imprimat o anume direcție etc., etc.;

totuși, mă opresc aici, pentru că mulțumirile sunt ceva inexprimabil fără a pica într-un soi de comic de situație și fâstâcire. fiecare cu al său și ce-i al cezarului să fie al său, totuși, vă rog să mă credeți că am învățat să fac 3 feluri de mâncare și merg spre al patrulea.

Paradoxuri și oximoroane

Acest poem este preocupat de limbaj la un nivel elementar.
Privește-l vorbindu-ți. Te uiți afară pe un geam
Sau te faci că faci ceva. Îl ai, dar nu-l ai.
Îi duci dorul, îți duce dorul. Vă lipsiți unul celuilalt.

Poemul e trist pentru că vrea să fie al tău și nu poate.
Ce-i un nivel elementar? E aceea și alte lucruri,
Aducând un sistem al lor în joc. Joc?
Păi, de fapt, da, dar consider joaca a fi

O chestiune exterioară mult mai profundă, un model
Ca în împărțirea frumuseții acestor lungi zile de august
Fără dovadă. Final deschis. Și înainte să-ți dai seama
Se pierde în fumul și murmurul mașinilor de scris.

A fost jucat încă o dată. Cred că exiști doar
Ca să mă provoci să fac asta, la nivelul tău, ca mai apoi să nu mai fii acolo
Sau să fi adoptat o atitudine diferită. Iar poemul
M-a plasat cu grijă jos lângă tine. Poemul ești tu.

John Ashberry, aici, pp. 124-125, în Rodica Mihăilă, Contemporary American Poetry. An Anthology, Universitatea din București, Facultatea de Filologie, București, 1986

Leave a Reply

